fbpx

Atlante - Italian
Teacher Award

I professori contano. È da questa certezza che ha origine il premio Atlante – Italian Teacher Award. L’iniziativa, organizzata da United Network con la collaborazione di Repubblica.it e di Repubblica@Scuola, nasce dalla convinzione che in un periodo storico in cui il ruolo del docente non riceve la considerazione e il riconoscimento che merita, sia necessario celebrare il valore sociale e culturale degli insegnanti italiani. Questo per ribadire l’importanza di tante donne e tanti uomini che ogni giorno sostengono con grande impegno l’istruzione e la formazione delle nuove generazioni, offrendo loro gli strumenti per conoscere ed interpretare il mondo che li circonda e le sfide con cui dovranno misurarsi.

L'obiettivo?
Far emergere
le best practices
dei docenti
italiani

L’obiettivo di Atlante – Italian Teacher Award è quello di fare emergere, su una grande piattaforma digitale aperta a tutto il pubblico, i progetti e le iniziative dei docenti della scuola italiana, nonché portare alla luce il grande lavoro che gli insegnanti svolgono quotidianamente all’interno delle aule degli istituti delle città e dei piccoli centri. Impegno che si scontra spesso con le difficoltà del contesto economico territoriale, la mancanza di risorse, la necessità di conciliare le attività extracurricolari con l’insegnamento delle materie tradizionali. Il premio vuole essere un riconoscimento al lavoro fatto, ma anche uno strumento per permettere alle best practices di avere risonanza e trovare diffusione tra le scuole italiane. Atlante è un’iniziativa unica nel panorama italiano in quanto la sua finalità, oltre a premiare i progetti formativi extracurricolari più innovativi e di maggiore successo dal punto di vista dei risultati didattici, è quella di essere volano di sviluppo e di diffusione delle buone pratiche nel contesto scolastico, grazie alla costruzione di un grande archivio di progetti consultabili e replicabili da tutti gli insegnanti.

I partecipanti
della seconda edizione

Donne
67%
Uomini
33%
Docenti scuola primaria
15%
Docenti scuole medie
39%
Docenti scuole superiori
46%

C'è qualcosa di super
in ogni professore!

Visita il sito dedicato all'iniziativa

La competizione

Partecipano ad Atlante docenti delle scuole primarie, medie e superiori italiane, sia paritarie che statali. Per farlo, i professori pubblicano su una piattaforma digitale  un testo in cui descrivono un proprio progetto didattico, o anche più d’uno, già realizzato a scuola negli anni precedenti. I progetti sono valutati da una Giuria, composta da personalità della cultura e della scuola italiana, secondo i criteri di innovazione didattica, originalità, incidenza sul tessuto scolastico, integrazione di studenti in situazioni di difficoltà, replicabilità. Grazie all’intervento della Regione Lazio, dal 2020 Atlante istituisce il “Premio Speciale della Giuria per il Miglior Insegnante del Lazio”. Vi concorrono tutti i docenti che hanno presentato la propria candidatura per il premio nazionale e che insegnano in una scuola della Regione Lazio. I 4 docenti vincitori (di cui uno proveniente dal Lazio) vinceranno un viaggio didattico a New York a febbraio/marzo dove avranno l’occasione di visitare realtà didattiche innovative.

GUARDA IL VIDEO

First Module

MUN Training Course (8 h)

The first module is divided into two training afternoons. The lessons will cover the following topics:

1) History and structure of the United Nations;
2) What is a Model United Nations;
3) Rules of procedure;
4) Drafting a resolution;
5) Committees and topics;
6) Public speaking.

Second Module

Individual Study (24 h)

Preparation of draft resolutions and position papers as indicated by tutors.

Third Module

Back office (20 h)

Assisted by tutors, students will develop shared working methods on Google Classroom.

Fourth Module

Italian Model United Nations (18 h)

1° modulo

Corso di Formazione (8 ore)

Il primo modulo si articola in una giornata di formazione presso l’Institut Français di Napoli. Le lezioni affronteranno i seguenti argomenti:

1) La nascita dell’Unione europea;
2) L’organizzazione ed il funzionamento delle istituzioni europee;
3) Il Parlamento europeo;
4) La Simulazione del Parlamento europeo – ed il ruolo dei deputati europei.

2° modulo

Studio individuale (24 ore)

Preparazione delle bozze di risoluzione e dei position paper come indicato dai tutor.

3° modulo

Back office (20 ore)

Coadiuvati dai tutor, gli studenti svilupperanno metodi di lavoro condivisi su Google Classroom.

4° modulo

Nous Les Européens (18 ore)

First Module

MUN Training Course (16 h)

The first module is divided into four meetings of frontal teaching, aimed at deepening the knowledge of the models already matured, and the study of the new topics subject of simulation

1) Revision of the rules of procedure;
2) Study of the country represented. How to write a position paper;
3) Reports on the strategic issues of the country represented. Collective correction position paper;
4) Theory and Evidence of Drafting Resolutions; Public Speaking;
5) Simulation test.

Second Module

Individual Study (27 h)

In the second module students will be asked to write a paper in English, “the position paper”, in which to briefly and succinctly trace the position of the country represented. Students will be guided in the elaboration by the teaching staff of United Network.

Third Module

Final Meeting

During the meeting, information will be given to participants and parents about the departure.

Fourth Module

HarvardMUN (27 h)

The most important phase of the project is the UN simulation, which takes place in Boston (Massachusetts).

First Module

MUN Training Course (8 h)

The first module consists of a training day. Alternatively, you can participate in the course in e-learning mode on our website. The lessons will cover the following topics:

1) History and structure of the United Nations;
2) What is a Model United Nations;
3) Rules of procedure;
4) Drafting a resolution;
5) Committees and topics;
6) Public speaking.

Second Module

MUN Substantive Training Course (3 h)

The second module will take place in the afternoon. The meeting will address the following topics:

1) Committees and topics (Advanced);
2) How to study the country represented?
3) How to make a position paper?

Third Module

Individual study (20 h)

In the third module students will be asked to write a paper in English, the position paper, in which to briefly and succinctly trace the position of the country represented. Students will be guided in the elaboration by the teaching staff and the teachers of the school responsible for the project.

Fourth Module

Advanced Procedural Training Course (6 h)

The fourth module consists of a training day. Lessons will cover the following topics:

1) Rules of procedure (advanced);
2) Strategy in committee (advanced);
3) Simulation test;
4) Public speaking (advanced).

Fifth Module

Advanced Substantive Training Course e briefing prior to Departure (3 h)

The fifth module takes place in the afternoon. The lessons will cover the following topics:

1) How to Write a Resolution (Advanced) (2 hours);
2) Pre-departure briefing (1 hour) – attendance at this meeting is open and strongly recommended to parents as well.

Sixth Module

Model United Nations (30 h)

First Module

MUN Training Course (16 h)

The first module is divided into four meetings of frontal teaching, aimed at deepening the knowledge of the models already matured, and the study of the new topics subject of simulation:

1) Revision of the rules of procedure;
2) Study of the country represented. How to write a position paper;
3) Reports on the strategic issues of the country represented. Collective correction position paper;
4) Theory and tests of drafting Resolutions; Public Speaking;
5) Simulation test.

Second Module

Individual study (27 h)

In the second module students will be asked to write a paper in English, the position paper, in which to briefly and succinctly trace the position of the country represented. Students will be guided in the elaboration by the teaching staff and the teachers of the school responsible for the project.

Third Module

Final meeting

During the meeting, information will be given to participants and parents about the departure.

Fourth Module

BerkeleyMUN (27 h)

The most important phase of the project is the UN model, which takes place at the University of Berkeley, San Francisco (California).

1° modulo

Training Course (18 ore – il modulo si articola in sei lezioni di 3 ore ciascuna)

1) Storia e struttura delle Nazioni Unite;
2) Cos’è un Model United Nations. Regole di procedura (parte I);
3) Regole di procedura (parte II). Prova di simulazione;
4) Studio del paese rappresentato (geografia, economia, politica interna ed estera). Come redigere un position paper; committees and topics;
5) Public speaking;
6) Come redigere una risoluzione.

2° modulo

Individual Study (20 ore)

Nel secondo modulo gli studenti sono chiamati a scrivere un elaborato in lingua inglese, il position paper, in cui tracciare in modo breve e sintetico la posizione del paese rappresentato. Gli studenti saranno guidati nell’elaborazione dallo staff didattico. Il position paper sarà poi oggetto di valutazione da parte dello staff board della simulazione.

3° modulo

National Model United Nations (20 ore)

La fase più importante del progetto è la simulazione, che si svolge a New York (Stati Uniti).

1° modulo

MUN Training Course (18 ore – il modulo si articola in sei lezioni di 3 ore ciascuna)

1) Storia e struttura delle Nazioni Unite;
2) Cos’è un Model United Nations. Regole di procedura (parte I);
3) Regole di procedura (parte II). Prova di simulazione;
4) Studio del paese rappresentato (geografia, economia, politica interna ed estera). Come redigere un position paper; committees and topics;
5) Public speaking;
6) Come redigere una risoluzione.

2° modulo

Individual Study (20 ore)

Nel secondo modulo gli studenti sono chiamati a scrivere un elaborato in lingua inglese, il position paper, in cui tracciare in modo breve e sintetico la posizione del paese rappresentato. Gli studenti saranno guidati nell’elaborazione dallo staff didattico. Il position paper sarà poi oggetto di valutazione da parte dello staff board della simulazione.

3° modulo

Harvard World Model United Nations (20 ore)

La fase più importante del progetto è la simulazione, che si svolge a Tokyo (Giappone).

1st Module

Training Course (8 hours)

The first module consists of one day of training and will take place at one of our pole schools. Alternatively, you can participate in the course in e-learning mode on our website. The lessons will cover the following topics:

1) History and Constitutional Law. The Parliament, the Government and its functions;  
2) Regulation of the Chamber of Deputies and Rules of Operation of the Simulation;
3) How to write a bill. Topics covered during the simulation (the students will already be distributed within the 4 committees);
4) Simulation test.

2nd Module

Individual Study (24 hours)

Preparation of draft resolutions and position papers as directed by tutors.

3rd Module

Back Office (20 hours)

Assisted by tutors, students will develop methods of shared work in Google Classroom.

4th Module

SNAP - National Simulation Parliamentary Assembly (18 hours)

Unique Module

Training Course (6 ore)

The Training Course will have a total duration of 6 hours. The course will be held at your institution or at a local school. The lessons will address the following topics:

1) The organs of the state and their functions: the Parliament, the President of the Republic, the Government, the Judiciary, the Constitutional Court;
2) Function of the Chamber of Deputies and composition of parliamentary groups;
3) Regulation of simulation;
4) The legislative process, bills, amendments.

Unique Module

DELEGATE Training Course (6 Hours)

The Delegate Training Course will have a total duration of 6 hours. The course will be held at your institution or at a local delegate school. The lessons will cover the following topics:

1) History and structure of the United Nations;
2) What is a Model United Nations;
3) Rules of Procedure;
4) How to draft a resolution;
5) Committees and topics;
6) Public speaking.